top of page

LETSELPREVENTIE BIJ HEDENDAAGSE DANSERS

Helaas worden blessures vaak gezien als onderdeel van het leven van een danser, maar dat is niet noodzakelijkerwijs het geval. We weten allemaal dat de harde realiteit van een blessure voor een danser kan variëren van een korte periode van vrije tijd om te herstellen, tot lange periodes van revalidatie, tot een degradatie binnen een gezelschap, tot het volledige verlies van een contract. het einde van een carrière.


Als voormalig danser heb ik de blessures gezien waar dansers last van hebben, zoals ontstekingen, gescheurde ligamenten, peesblessures, voetblessures, heup- en rugklachten. Ik zie ook hoeveel van deze blessures voorkomen kunnen worden door een beetje voorlichting over de juiste techniek vroeg in de dansersopleiding, en ik werk er vandaag de dag aan om deze informatie te verspreiden waar dat nodig is.


Gelukkig worden, naarmate de grenzen van de fysieke kunst van de hedendaagse dans worden verlegd, ook de grenzen van de dansgeneeskunde verlegd om dansers in staat te stellen voor zichzelf te zorgen, een blessure te voorkomen en ervan te herstellen en hun dansprestaties te versnellen.

De beste manier om dit te doen is door het bewustzijn van anatomie en hoe deze werkt bij een danser te vergroten. Anatomische kennis is het ultieme instrument voor blessurepreventie en dit kan zich op verschillende manieren uiten:

1. Een dieper begrip van bewegingspatronen

2. Kennis van persoonlijke bijzonderheden

3. Empowerment bij lichaamstransformatie

4. Persoonlijke verantwoordelijkheid

5. Fitnessprogramma's ontwikkelen

6. Volledige revalidatie na een blessure wanneer deze zich voordoet.


Een basiskennis van de menselijke anatomie stelt de danser in staat bewegingspatronen en hun oorsprong vanuit een ander perspectief te begrijpen. Terwijl dansers zich uiteindelijk bij performance concentreren op de energiestroom, gewichtsoverdracht en expressie van emoties (afhankelijk van de speelstijl), kan het begrijpen van statische componenten (botten), dynamische componenten (zachte weefsels) en hoe deze samenwerken (functioneel) een veel diepere ervaring mogelijk maken. van de beweging die nodig is. Deze diepgaande ervaring wordt in een veel overtuigender en nauwkeuriger weergave op het publiek overgedragen.


Dansers moeten een grondig inzicht hebben in hun eigen lichaam en hoe dit reageert op bepaalde soorten training. Hoewel het in anatomieboeken lijkt alsof we allemaal gelijk geschapen zijn, is het belangrijk om te beseffen dat dit niet het geval is. Verschillende mensen hebben verschillende lichaamstypes die verschillende training vereisen om dezelfde reactie uit te lokken. Terwijl sommige dansers moeite hebben om de kracht en coördinatie te ontwikkelen die nodig zijn voor dynamische, krachtige sprongen, vinden anderen het moeiteloos. Met dezelfde training zullen 4 verschillende dansers hun verschillen behouden, maar met aangepaste programma's zullen ze aan hun zwakke punten kunnen werken om hun prestaties te verbeteren.



Anatomische kennis stelt een individu ook in staat zijn natuurlijke reacties te wijzigen en een nieuwe realiteit te creëren. Veel dansers klagen bijvoorbeeld over pijn in hun voeten en enkels of een gebrek aan bewegingsbereik in hun voeten. De waarheid is dat 90% van alle voet- en enkelblessures die ik zie het resultaat zijn van een paar fundamentele zwakheden die allemaal te voorkomen zijn. Bovendien zijn blokkades misschien niet zo permanent als u denkt! Eenvoudige oefeningen en massagetechnieken die de kleine spieren in de voet wakker maken, kunnen voet- en enkelproblemen verlichten die mogelijk al jaren aanwezig zijn.


Door dit alles te begrijpen en de curiosa van de eigen anatomie te ontdekken, kan een danseres ook persoonlijke verantwoordelijkheid nemen voor de rollen die zij op zich neemt en hoe zij haar training in welke rol dan ook opbouwt. Door tijdens elke beweging zwakte te voelen en te weten hoe eraan te werken, kan iemand de juiste kracht ontwikkelen voordat er een blessure ontstaat.


Bij klassieke dans omvat een les doorgaans versterkings- en flexibiliteitsoefeningen voor bijna elke beweging die nodig is tijdens een uitvoering. In de hedendaagse dans is dit niet altijd het geval en zullen de frasen niet altijd de bewegingspatronen volgen die in de basisconditioneringstraining aan bod komen. We moeten daarom bewegingspatronen kunnen analyseren en onze anatomische kennis kunnen gebruiken om een ​​passend conditioneringsprogramma te ontwerpen voor optimale training en prestaties. Dit programma moet niet alleen de bewegingen trainen die nodig zijn voor elke choreografie, maar moet er ook naar streven om een ​​gelijk bereik en dezelfde kracht te behouden in gebieden die niet in dat specifieke stuk worden gebruikt.



Anatomische kennis dient ons niet alleen om blessures te voorkomen, maar ook om volledig te herstellen na een blessure. De meeste blessures in de hedendaagse dans zijn het gevolg van een storing in een bewegingspatroon. Het is daarom belangrijk om ze te kennen en op de hoogte te zijn van de specifieke betrokken spieren om hun volledige functie terug te krijgen. Uitgebreide revalidatie vereist specifieke hertraining van zwakke individuele spieren, herbalancering van synergetische spieren en integratie in bewegingspatronen en danstechniek.


Op internet gebaseerde bronnen hebben de verspreiding van een grote hoeveelheid informatie onder dansers over de hele wereld mogelijk gemaakt. Vanwege het gemak waarmee deze informatie kan worden verzonden, moeten we echter zeer voorzichtig zijn met de kwaliteit van de informatie. Controleer altijd de auteursreferenties van alle informatie waaraan u wordt blootgesteld en accepteer alles als een idee dat moet worden getest, in plaats van als waarheid totdat u het in uw eigen lichaam voelt.


Blessurepreventie in de danswereld is een groot onderwerp waar niet lichtvaardig mee moet worden omgegaan. Er is zoveel risico op letsel bij veel van de dingen die we doen, maar er is ook zoveel schoonheid, vreugde en inspiratie te vinden.

Daag jezelf uit om je anatomische kennis te verdiepen en hoe deze van toepassing is op een danser als bescherming tegen blessures, en word meester over je eigen lichaam, waardoor je lichaam jarenlang kan worden behouden.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


  • Home

  • Online winkel

  • Met betrekking tot

  • Nieuws

  • Contact

  • Onze merken

  • Veelgestelde vragen

  • Leveringen & Retouren

  • Voorwaarden

  • Betaalmethoden

bottom of page